torsdag 8 februari 2007

Tisdagsbridgen

Varje tisdag förmiddag träffas drygt tiotalet pensionärer och spelar bridge och har trevligt tillsammans. Några är riktigt duktiga men de flesta av oss är "familjebridgespelare".

Eftersom jag för det mesta saknat en partner har jag spelat tillsammans med med den som varit "ledig" just den dagen. Det har varit mycket intressant och lärorikt för alla har ju sina egenheter och har ibland en annorlunda budgivning än den jag har lärt mig på Norrköpings bridgeklubb - Modern standard.

Vid ett tillfälle spelade jag med en äldre synnerligen sympatisk herre och vi lyckades nog göra alla fel som tänkas kan. Vi missuppfattade varandras budgivning, korten satt snett och jag gjorde ett par rejäla "felbud". Naturligtvis slutade det med att vi kom sist av alla paren - långt efter i poäng .... Tisdagen därpå när vi träffades kom han fram till mig och sa "Vi måste ha revansch!". Och si den här gången fungerade det. Vi hade nu lärt lite mer om varandras budgivning och spelsätt och spelet gick mycket lätt. Så vi var båda två mycket nöjda när vi kunde konstatera att den här gången var det vi som kom etta - vi fick vår efterlängtade revansch!

Inga kommentarer: