torsdag 15 februari 2007

Ibland ska man hålla tyst ...

Minisångsdags i onsdags igen!

Förutom alla barn och föräldrar var denna gång en morfar med. Han hade med sig en videokamera för att dokumentera verksamheten. Hela tiden filmade han oss från olika vinklar och olika höjdnivåer. Det märktes att han blev mer och mer imponerad av barnen och deras färdigheter och stämningen var mycket hög i gruppen.

Sången varvas alltid med dans och rörelser. Under rörelsepassen hissas barnen i luften som i "Kalle Anka på en planka", flyger som fjärilar, är sprattelgubbar, tassar som möss eller är stora snögubbar som smälter i solen och slutar som en våt fläck på golvet.

Rörelsepassen är ganska krävande, åtminstone för dem som har lite större barn. Den här gången gick allt väldigt bra så Ulla-Britt förlängde passet lite och morfadern stod och filmade medan hans ansikte lyste som en sol.

När vi var duktigt trötta och varma frågade Ulla-Britt: "Har ni fått nog nu?" Jag skulle göra mig rolig så jag sa: "Men karusellen, ska vi inte ta den?" Utan att tveka kastade hon sig över pianot och Karusellen var i full gång!!! Jag ångrade min idiotiska replik, som naturligtvis var avsedd som ett skämt, men jag var ju TVUNGEN att hänga med. Vi hoppade och danskade första versen i normaltempo medan andra versen gick i ett rasande tempo. Jag lyckades genomföra hela Karusellen och sjönk sedan ner på min kudde totalt utmattad tillsammans med de andra flåsande föräldrarna. En mamma stönade högt: "Ska det vara på det här viset måste vi ha TVÅ kaffepauser!"

Under den välbehövliga fikapausen kom Ulla-Britt fram till mig och sa lite tyst: "Det är alltid så roligt att se när någon föreslår en sådan där sak som du gjorde nyss - man ser att alla är trötta och inte orkar eller vill mer. Det syns tydligt på dem att de tycker att 'hon borde hålla tyst'. Och så tvingas man, av trycket, att fortsätta i alla fall men när det väl är genomfört så blir alla så jätteglada över att de trots allt orkade."

Så böjde hon sig lite närmare och frågade: "Men du måste gå på gymnastik som orkar hålla igång på det här sättet?"

Gissa om jag kommer att leva länge på det!!!

Inga kommentarer: