torsdag 8 februari 2007

Champagneprovning

I min presentation här på bloggen så står det att jag gillar champagne. Så riktigt så! Och i lördags kväll var det dags för champagneprovning tillsammans med dottern, svärsonen och en från Stockholm hitrest son!

När vi provar champagne har vi med var sin flaska noga inslagen i aluminiumfolie. Flaskorna numreras och serveras av olika personer så att vi inte ska veta vems flaska det serveras ur. Flaskorna har också legat i en vinkyl så de har samma temperatur. Den här gången hade jag tagit med en extra flaska "ifall någon av de andra var defekt". Det har nämligen förekommit.

Nu händer det något roligt vid provningen! Champagnen serveras i tre glas och "Glas 1" innehåller den äldsta och förmodligen dyraste champagnen - det är alla ense om efter att ha smakat på den. "Glas 2" innehåller en champagne som alla tycker är blaskig, tunn och mycket anonym i smaken. Så här ense brukar vi aldrig vara! Men var och en har skrivit ner ett utlåtande på ett papper och det är det utlåtandet vi redovisar. Nu kommer vi till "Glas 3". Här är alla eniga om att det är en god, lättdrucken och frisk champagne. "Champagen för bröllopsmottagning" säger någon, en annan säger "Det är en enklare champagne men att den är mycket god och tilltalande i smaken".

Jag är övertygad om att "Glas 1" är den dyrare champagne som jag köpt och sonen är lika övertygad om att det är den han hade med sig. "Glas 2" tror sig dottern och mågen att de köpt på en utlandsresa och den tredje är vi tveksamma till vem som haft med sig. Både sonen och jag slår absolut ifrån oss att det är "vår" champagne i tredje glaset. Så slår en tanke oss - tänk om "reservchampagnen" kommit med i provningen? Då ligger en flaska kvar i vinkylen som var avsedd för provningen!

Nu ska aluminiumfolien bort! Vi börjar med "Glas 2" som alla tycker är sämst. Vad är det? Moet & Chandon Brut Millésimé 1999! Vi blir nog ganska snopna även om vi har under årens lopp diskuterat att Moet & Chandons champagne är övervärderad! Det är den champagnen som inköpts under en semesterresa.

Nu måste vi öppna "Glas 3". Jag har nu stuckit ut hakan och säger att det är min reservchampagne i glaset och skriver ner namnet på mitt papper. Jodå, det visar sig vara rätt. Champagnen är Champagne de Pompadour Brut som fått mycket fina lovord och som är ett prisvärt billigt champagnealternativ.

Men "Glas 1" då? Nu är vi mycket spända! Täckelsen faller och samtidigt skriker sonen och jag "Det är min champagne!!" Och visst var det det! Tänk vi hade båda köpt Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs Grand Cru 1996!!!

Efter provningen åt vi kalkon och drack champagnen. När sedan chipsen kommit fram och melodifestivalen börjat drack vi den andra Cuvée St-Vincent-flaskan och stämningen steg ytterligare!

Si det var en ovanlig provning!

Inga kommentarer: