måndag 12 februari 2007

Härlig fredag också

Jag skrev i min förra rubrik "härliga onsdagar" - men det finns minsann härliga fredagar också!

I fredags var det en sådan dag för då åkte jag till Årsta för att hälsa på det yngsta barnbarnet "Affe", två månader. Jag hade inte träffat honom på en månad och såg naturligtvis mycket fram emot att få vara tillsammans med honom igen. Av bilderna jag fått har framkommit att han vuxit ordentligt och att han han nästan alltid ser väldigt nöjd och belåten ut.

När jag kom till Årsta var gossen och hans mor och mötte mig vid Årstabergs pendeltågstation. "Affe" sov så gott i vagnen och gjorde så tills vi kom hem. Att han vuxit märkte jag när jag skulle lyfta honom ur vagnen. Den lilla femkilosgossen kändes som vägde han numera upp emot sju kilo, men riktigt så stor hade han inte blivit.

Han var så nöjd och belåten och viftade ivrigt i sina försök att fånga muminfigurerna i babygymmet på vardagsrumsgolvet. Men fråga var om han inte ändå var mer nöjd när han låg på skötunderlägget i badrummet och spejade in tvättkorgens mönster och de färgglada badlakanen och handdukarna som hängde där.

Som farmor kunde jag inte annat än skratta när jag märkte hans stora nyfikenhet och hans försök att vrida och vända på huvudet för att titta på allting i omgivningen. Hans far var precis lika nyfiken som liten!

På eftermiddagen tog "Affe", hans far och jag en ordentlig promenad runt Årsta. Vi gick utmed vattnet mot Gullmarsplan och där var det kuperat och halt. Jag insisterade på att få dra barnvagnen - för att jag inte skulle trilla och få lårbensbrott - och njöt i fulla drag av att gå i den kyliga o halvmulna vinterdagen. Gossen sov hela vägen och var så rosig om kinderna när vi kom hem.

Bör ett litet barn vara inomhus och vila efter en sådan promenad? Icke "Affe"! Han tog med sina föräldrar och sin farmor på en kinesisk restaurang och skötte sig ypperligt under tiden vi vuxna åt. Vi konstaterade att det är skönt med rökförbud på restauranger numera - ett sådant här besök hade nästan varit omöjligt annars.

Farmor sov tungt hela natten så hon förmodar att "Affe" gjorde likaså för han hördes då inte in till farmor ...

Det var ett mycket trevligt besök i Årsta och när jag åkte hem på lördagen kom vi överens om att jag i samband med ett besök i Bro ska hälsa på i Årsta i början av mars. Så det blir bara tre veckor tills vi ses igen, "Affe" och jag!

Inga kommentarer: