tisdag 20 februari 2007

Bridgeförmiddag

Strax efter halv nio i morse begav mig till tisdagsbridgen.

Flera var sjuka så därför frågade Sigrid, som brukar spela med Eva, om inte hon och jag kunde spela tillsammans. Med glädje svarade jag "ja" för Sigrid är en mycket duktig bridgespelare. Hon är 90+, alltid glad och trevlig och snabb i repliken och trots sin respektabla ålder är hon helt klar i huvudet och har ett kortminne som kan göra de flesta avundsjuka. Hon är också en mycket stilig kvinna som alltid klär sig elegant och i färgkombinationer som är perfekt genomtänkta.

Det skulle säkert bli en trevlig bridgeförmiddag.

Nu visade det sig att korten satt besynnerligt. Det var långa färger, korten satt snett och vid ett tillfälle fick en spelare endast hjärter och spader i en giv. Det var nästan svårt att låta bli att kommentera givarna.

Sigrid går fram på ett försiktigt och korrekt sätt i budgivningen och blev lite förvånad när jag på hennes "en hjärter" svarade "fyra hjärter" och alltså ville till utgång omedelbart och det med Sigrid som spelförare! Hon tänkte noggrant igenom hur hon skulle spela partiet och naturligtvis spelade hon hem det.

Efter några givar hamnade vi i en annan situation. På Sigrids "en hjärter" svarade jag "en spader" som hon avböjde med "en sang". Till hennes förskräckelse svarade jag "fyra sang". Ånyo blev hon spelförare och spelade hem partiet trots att jag inte hade en enda hjärter och hon inte en enda spader.

Vid ett tillfälle gick vi upp i fem hjärter och jag lyckades spela en storslam. Synd bara att vi inte bjudit ut högre.

När vi spelat färdigt och skulle gå hem kom Sigrid fram till mig och sa: "Det kändes ovant för mig att du bjöd så högt men det gick ju bra. Jag såg i alla fall att du tänkte ordentligt innan du la budet!"

Och då kände jag mig lite stolt!

Inga kommentarer: