måndag 19 februari 2007

Så kan en måndag också vara

På den tiden jag arbetade var inte måndagen speciellt rolig. Man var tvungen att gå och lägga sig tidigt på söndagskvällen för att orka upp och, åtminstone vintertid, så var det mörkt och eländigt ute. Och en lång arbetsvecka väntade... Nej, nej den tiden saknar jag inte alls.

Dagens måndag är helt annorlunda. Som t ex idag - jag sov till klockan nästan var nio - men sedan blev det bråttom. Den vanliga tidningsläsningen på dryga timmen var inte att tänka på utan det var bara att göra sig i ordning inför dagen. Varför denna brådska för en pensionär? Jo, bridge stod det på programmet.

Vid tiotiden dök bridgekamrat Barbro upp pigg och nyter efter en halvtimmes pomenad genom staden och snart satt vi bänkade framför datorn vid ett bridgeprogram. Eftersom Barbro är den kunniga av oss så var det mest jag som spelade och som sedan fick frågor om varför jag gjorde si eller så och som också fick lite tips hur jag borde ha spelat. Vi analyserade spelen tillsammans och blev glada när vi vann över datorn och något mer molokna när datorn spelade skickligare än vi.

Förmiddagen gick fort och efter lunch och välbehövligt kaffe kom "riktiga" kortleken fram. Vid köksbordet spelade vi ett antal partier som vi efteråt gick igenom noggrant och analyserade. Vi kontrollerade budgivningen och vissa partier spelade vi om för att se hur det gått om vi spelat två hjärter i stället för två sang... Det var mycket lärorikt och intressant.

Och rätt som det var så var klockan fem och vi konstaterade att vi spelat kort en hel arbetsdag!

Inga kommentarer: