måndag 14 maj 2007

Mezzo

Eftersom jag gärna lyssnar på både klassisk musik och jazzmusik så har jag en fransk TV-kanal som heter Mezzo som är som skräddarsydd för mig. Det som är lite extra spännande med den kanalen är att det annonseras endast i TV-tidningarna "Klassisk musik", "Opera" eller "Jazz" men man vet inte VAD det är som kommer att visas. Ibland kan det bli riktiga högtidsstunder. Dessutom textas programmen till franska och det är fascinerande att jag nästan alltid läser texten trots mina nästan obefintliga kunskaper i det språket.

När jag vid ett tillfälle i helgen kollade Mezzo spelade en orkester i en lite ovanlig konsertlokal; en jättestor verkstadshall av något slag. Orkestern dirigerades av en synnerligen engagerad och glad man, musikerna var skickliga och musiken var mycket fin. Inte förrän programmet var slut och texten rullade förbi kunde jag konstatera att jag sett Sir Simon Rattle dirigera Berliner Philharmoniker och att de spelat i ett kabelverk. Jag fick också veta att jag lyssnat på Brahms 4:e symfoni.

När jag såg "4:e symfoni" rulla förbi kom jag ihåg en episod som hände för många år sedan. Jag lyssnade på radion och hörde ett musikstycke som jag blev förtjust i. Eftersom jag inte visste vad det var så väntade jag tills stycket var spelat och man berättade då att det var Mendelsohns 4:e symfoni. Jag skrev upp det på ett avrivet tidningspapper och la det i en chiffonjélåda och där låg det i många år. Så hörde jag stycket igen i radion. Jag kände omedelbart igen det men kom inte ihåg vad det hette så jag rusade till chiffonjén, drog ut lådan, läste från lappen och skrek "nu spelar dom Mendelsohns 4:e symfoni igen ..."

Numera har jag den på CD och just nu ackompanjerar den mig när jag skriver!

Inga kommentarer: