söndag 22 april 2007

Orolig natt

I natt vaknade jag flera gånger!

Vid ett av dessa tillfällen hörde jag hur hissen startade, åkte en kort stund, stannade och startade igen. Så höll den på länge. Jag konstaterade att klockan var fyra och tänkte "nu kommer tidningen" och tyckte det var konstigt att tidningsbudet åkte en trappa i sänder upp och lämnade sina tidningar! Och såå många trappor är det ju inte så jag undrade vad som pågick!

Efter en halvtimme låg jag fortfarande vaken och tänkte då "nu hämtar jag tidningen och läser en stund" så somnar jag säkert om. Jag gick ut i hallen men såg ingen tidning. Kanske hade tidningsbudet bara satt den i brevinkastet på utsidan - den är ju tjock på söndagarna och ganska svår att pressa ner. Alltså öppnade jag dörren för att ta in tidningen men där finns ingen tidning. I stället såg jag på översta trappsteget utanför min dörr en ung man så djupt försjunken i sömn att han inte märkte att belysningen tändes och att han blev beskådad av en mycket förvånad dam. Jag stängde dörren försiktigt och låste den ordentligt.

Lite måste jag le när jag tänkte på hur mannen åkt upp och ner med hissen så många gånger utan att hitta hem. I stället gav han upp på översta våningen och satte sig på ett trappsteg och somnade. Kanske i förhoppningen att han kunde läsa "våningssiffrorna" på hissknapparna lite lättare när han vaknade!

När jag vaknade vid åttatiden hade tidningen kommit och den unge mannen var borta!

Inga kommentarer: